Tips


Filmtips

Jag har fått ett sånt där erbjudande från Lovefilm, om att få hyra hem åtta filmer gratis för att testa på deras tjänst. Den första filmen jag fick hem var Lars and the Real Girl. Jag visste att den handlar om en ung man som behandlar sin "sexdocka" som om hon vore levande, så jag var beredd på en rätt skruvad färgstark film, en komedi. Men den visade sig vara en lågmäld historia, filmad i vackra bilder från en vintrig småstadsidyll. Lars är blyg och undviker umgänge med sina medmänniskor, tills han får besök av en tjej han träffat på nätet. Då lever han upp och knuffar runt henne i rullstol (eftersom hon är handikappad) presenterar henne för alla och låter henne bo hemma hos hans bror och svägerska, eftersom hon är religiös och inte vill bo hemma hos honom, en ungkarl.


Det är så rörande hur hans familj, arbetskamrater, och lokalbefolkningen i stort, ställer upp på att denna plastdocka är hans flickvän, hur de spelar med i hans vanföreställning och aldrig driver med honom. En feel-good film med ett lyckligt slut.


Boktips

Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen. Det känns konstigt att den är slut, jag har levt med den rätt länge eftersom jag inte tar mig så mycket tid till att läsa nuförtiden, och dessutom är den tjock. Titeln låter en smula högtravande så jag var beredd på att språket i boken skulle följa samma mönster men det gjorde det inte. Språket, intrigen och sidantalet glider fram som en kniv i smör. Nej, de singlar ner genom luften som en fjäder. För fjädrar följer minsta luftdrag och kan hamna precis vart som helst, precis som händelseförloppet i den här boken. Jag hade ingen som helst aning om hur den skulle sluta, inte heller vad som skulle hända på nästa sida.

(Citatet är Niotillfems, jag var för lat för att fota ett eget.)


Musiktips

Det svenska bandet Koop, som samplar ihop en massa slingor från olika instrument till vad de kallar "romantisk swingtronica". Asmysigt! Jag länkar till deras Come to me på Spotify. Den låten känns passande nu när det börjar bli dags att dricka glögg och fundera på julklappar, den ger lite juliga vibbar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0