Bokrekommendation

Den enda Nobelpristagare jag verkligen läser är Salman Rushdie. Jag har just avslutat hans Marken under hennes fötter, en fiktiv historia om Vina och Ormus, frontfigurerna i tidernas mest dyrkade rockgrupp VTO. Det är liv och död, kärlek och besatthet, berömmelse och galenskap, osv osv. 
Det var perfekt timing att läsa den boken just nu, med Michael Jacksons död och Madonnas Sverigebesök på löpsedarna. Det gjorde temat än mer engagerande/fascinerande. 

Jag kan inte motstå att tvinga på er ett par underbara citat:

Om musik: 
"Kanske är vi helt enkelt skapelser som söker hänförelsen. Sådant har vi inte mycket av. Våra liv är inte vad vi förtjänar, de är, låt oss enas om det, på många plågsamma sätt bristfälliga. Sången gör dem till något annat. Sången visar oss en värld som är värdig vår längtan, den visar oss våra jag som de skulle kunna vara, om vi vore värdiga världen." 

Om huvudpersonerna:
"Ett sätt att förstå deras historia är att betrakta den som en redogörelse för skapandet av två beställda identiteter, skräddarsydda för bärarna av dem själva. Vi andra får våra personae konfektionssydda, religion, språk, fördomar, uppträdande, rubbet, men Vina och Ormus insisterade på vad man skulle kunna kalla auto-couture." 

Kommentarer
Postat av: MarySaintMary

Det lät bra. Får kolla upp det. Jag har inte läst så många nobelpristagare, men Elfriede Jelinek är cool om man gillar sånt som är rätt stört.

2009-08-11 @ 17:18:59
URL: http://marysaintmary.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0