20 saker som gör undertecknad till den hon är

Den fantastiska MarySaintMary har beskrivit sig själv i en tjugopunktslista och bett oss andra att följa efter. Oh MarySaintMary, svarar jag, hur skulle jag kunna säga nej?!

Det här inlägget blev kanske en smula för långt för vissa så jag hyser förståelse om ni slutar här. Annars, utan inbördes ordning:

1. Jag ser fortfarande mig själv som den blyga flicka jag var under min uppväxt, därför överraskar jag mig själv varje gång det visar sig inte vara sant.

2. Jag kan inte bestämma mig för vilken attityd jag ska ha inför livet. Jag spånar ständigt fram nya livsfilosofier, i behov av någon som kan få den dagens tankeknuta att lösa sig. Det vill säga, kan eller orkar jag inte förändra situationen jag befinner mig i får jag istället förändra mig själv.

3. Jag är inte så noga med att ha det rent men jag uppskattar verkligen att ha det ordningssamt. Det ska inte vara en massa grejer framme, var sak på sin plats och då gärna där de inte syns. (Damm och smuts ska inte synas men annars kan det väl få vara där.) Det är som om en omärklig stress rinner av mig när jag får vistas i en visuellt ren och harmonisk miljö.

4. Jag är en boksnobb och sätter en ära i att ha bra smak.

5. Jag älskar att äta nyttigt, synd bara att det är besvärligare...

6. Jag är väldigt ekonomisk av mig, gillar att samla pengar på hög och tycker inte om att låta saker/mat gå till spillo. Med godis är jag dock rent utav snål. Ska jag kunna bjuda andra på godis måste jag ha köpt det från första början med tanken att bjuda, annars är det MITT och BARA MITT! (Förresten måste jag tillägga, så här i blåbärstider, att blåbär är den ultimata kombinationen mellan den förra punkten och denna punkt - extremt nyttigt och helt gratis! Bara ut och plocka! Det är ju så att det smärtar att lämna kvar en massa därute.)

7. Jag lyssnar oftast inte på dig om du inte säger "Malin!" först. (Det kan dessutom vara bra att upprepa det någonstans mitt i.)

8. Jag kan bara vara lycklig med livet om jag får dränka det i romantik, skönhet och sagokänsla. (Tider av regnbågar och fjärilar gör det väldigt lätt för mig.) Sådana saker gör det smågråa vardagslivet lite mer magiskt!
9. Jag kan inte bli arg förrän jag har tagit lite betänketid och funderat på om det verkligen är något att bli arg över eller om det kanske finns en bra förklaring till beteendet i fråga. Jag vill vara så opartisk som möjligt och se på det som hänt även ur den andres synvinkel. Ibland går jag för långt i min önskan om att vara förstående, så att jag släpper för mycket på mina egna intressen. Och i de fall jag trots allt kommer fram till att jag har rätt att vara arg är det oftast för sent att reagera, att komma i efterhand och vara arg blir oftast bara konstigt. Följden blir att jag samlar på mig en del negativ energi jag adrig får utlopp för...

10. Kanske bottnar den förra punkten i att jag inte vill vara till besvär för någon. Jag tycker inte om att ställa krav på folk eller be andra om tjänster. (Därför kan jag ibland ha lite svårt för när andra ber mig om tjänster, inte för att jag har något emot att genomföra dem (jag hade säkert erbjudit mig ändå) utan för att jag troligen inte skulle ha bett om tjänsten själv.)

11. Jag tycker att italienska bilar är bilar med själ.

12. Jag köpte mig ett munspel bara för att jag skulle vilja vara en sådan person som har ett munspel. Spela kan jag inte. Hade det varit billigare med instrument hade jag köpt ett dragspel och en trumpet också.

13. Jag trivs inte riktigt bland mycket folk. Jag skulle ha kunnat skriva att jag inte känner mig bekväm bland mycket folk men jag accepterar inte att jag skulle känna så eftersom det signalerar en dålig självkänsla och jag tillåter inte mig själv att ha en dålig självkänsla. Jag har en bra självkänsla men trivs helt enkelt inte bland mycket folk.

14. Jag känner mig isolerad och utanför om jag inte har tillgång till internet.

15. Jag har väldigt dålig disciplin, förutom när det gäller att diska tallrikar.

16. Jag gråter väldigt lätt nu i vuxen ålder medans jag i stort sett aldrig grät under uppväxten, även om jag var ledsen. Jag trodde att det skulle vara tvärtom!

17. Jag är romantisk och drömmer om kärlek men har problem med att få ihop det med min logiska sida. Jag tror inte på att man kan älska någon för den person denne är. Det är så lite vi egentligen vet om varandra. Jag vill bli älskad men vad är den kärleken värd när ingen annan än jag (om ens det) vet vem jag är innerst inne? Jag tror på att älska varandra utifrån vad vi ger varandra, hur vi får varandra att känna oss, vare sig det är vänner, familj eller en partner. När jag säger "jag älskar dig" betyder det snarare "jag älskar att du berikar mitt liv med den gemenskap vi har i varandra".

18. Jag tycks ha utvecklat en stil i att skriva i korta meningar, jag märker här bloggen att jag brukar falla in i det. Jag tror att jag är ute efter en viss effekt men antar att det mest uppfattas som orytmiskt och obegåvat.

19. Jag har en tendens att trycka på mina excentriska sidor för att försöka göra ett intryck på folk och inte hamna i någon allmän (?) bild av ännu en vanlig blond tjej med platt personlighet. Det känns som att jag har gjort så här med men det är väl i och för sig meningen med en sån här lista.

20. Jag älskar att rota runt i mig själv och klura på vem jag är och hur jag fungerar. Därför älskade jag såklart att knåpa ihop detta. Hoppas att ni orkade igenom alla punkter...

Kommentarer
Postat av: MarySaintMary

Men åh :)



Känner igen mig i 1, 3, 5, 6, 13, 14, 15, 19 och 20. 18 var intressant också. Jag kollade min blogg mot lix (läsbarhetsindex, lix.se), och jag ba: jag är ju så himla begåvad när det gäller skrivande och använder mycket svåra ord, jag lär ju ligga på ett högt värde, men sidan bara: din text är i nivå med BARNBÖCKER! :S

2009-08-21 @ 17:32:29
URL: http://marysaintmary.wordpress.com
Postat av: Malin

Hehe!



Vi får trösta oss med att det är bloggar vi skriver, såklart de ligger på en enkel, lättsam nivå. Världen skulle bara se de mästerverk till romaner vi har inom oss!



Sedan är det ju så att ett högt lix inte är samma sak som kvalitet. Roligt att du tog upp det förresten, mitt specialarbete på gymnasiet var om lix. =)

2009-08-21 @ 17:39:12
Postat av: Marie

saknar dig vännen! tur (för mig!) att din semester är slut snart så du kommer tillbaka till jobbet :)

kram

2009-08-22 @ 12:04:10
Postat av: eBbA

Ser fram emot att ses i höst! Du kommer nämligen inte komma från att bli tvångsbesökt av mig=) Lär vara i trakterna kring den 26/9 då det ju är It's SÅ... Kramar!

2009-08-23 @ 22:46:43
URL: http://ebbaluna.blogg.se/
Postat av: Malin

Marie - Det enda positiva med att semestern är slut! ;-)



eBbA - Jättekul!

2009-08-24 @ 06:23:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0